Julkaistu 29.3.2018 Pohjalaisessa.
Tällä eduskuntakaudella valmisteltu malli on poliittisten lehmänkauppojen tulos. Se ei vastaa uudistuksen alkuperäisiin tavoitteisiin eli se ei paranna palveluiden saatavuutta, pienennä terveyseroja tai hillitse kustannusten kasvua.
Päinvastoin, nykymuotoinen valinnanvapaus- ja maakuntamalli uhkaa nostaa kustannuksia huomattavasti ja viedä palvelut pikkukunnista.
Vaalipiirin kuntien on nyt, kun kaikki sote-lait on viimein saatu eduskunnan käsittelyyn, lausuttava uudistuksesta kokonaisuutena ja vaadittava sen pysäyttämistä.
Pääkaupunkiseudulla Helsingin kaupunginhallitus (ml. kansanedustaja Rydman, kok.) jo hyväksyi lausunnon, joka tähtää soten pysäyttämiseen. Vantaan valtuuston puheenjohtaja Antti Lindtman (sd.) on lisäksi kutsunut pääkaupunkiseudun kunnat yhteisvaltuustoon uudistuksen pysäyttämiseksi.
Myös Vaasan vaalipiirin päättäjien sekä kokoomuksen, keskustan ja sinisten kansanedustajien pitää ymmärtää, että uudistus heikentää myös heidän äänestäjiensä palveluita ja nostaa asiakasmaksuja.
Tällä hetkellä 10 prosenttia väestöstä käyttää 75–80 prosenttia sosiaali- ja terveyspalveluista. Näin ollen säästötkin saadaan parantamalla tämän joukon asemaa, ohjausta ja yhtenäisiä palveluketjuja.
He tarvitsevat nimenomaan sekä sosiaali- että terveyspalveluita, esimerkiksi mielenterveys- ja päihdepalveluita tai vanhus- ja terveyspalveluita.
Nyt uudistus on heikentämässä heidän asemaansa, kun esimerkiksi päihde- ja mielenterveyspalveluita ei sote-keskuksiin ole tulossa.
Hallituksen lehmänkaupan myötä valinnanvapaus hajottaa palvelut ja samalla nostaa kustannuksia, mikä entisestään lisää painetta leikata.
Koko maata ei voi sulloa samaan muottiin.
Toisissa osissa maata on järkevää hoitaa palvelut kokonaisuudessaan maakunnan tasolla, toisaalla vastuuta vähintään palveluiden tuotannosta on järkevää jakaa myös kunnille.
Maakunnissa tähän mennessä tehty valmistelu voidaan joka tapauksessa hyödyntää palveluiden kehittämiseksi.
Kunnille ja maakunnille on annettava mahdollisuus päättää, missä määrin ne hyödyntävät tilaaja-tuottaja -mallia, yhtiöitä tai palveluseteleitä.
Kunnille ja maakunnille on myös voitava päättää itse palveluidensa laadusta ja laajuudesta. Tällöin Vaasankin keskussairaalaan saadaan juuri sen tasoinen päivystys, kun itse olemme valmiita rahoittamaan.
Hallituksen mallin tiukka valtionohjaus tarkoittaa käytännössä päätöksenteon siirtämistä paikallistasolta valtiovarainministeriöön.
Tiukat ylhäältä tulevat säännöt ja -ohjaus estävät panostamasta ennaltaehkäisyyn, jolla säästöjä aidosti saataisiin aikaan.
Kuntien rahoitusasema ja mahdollisuus lainansaantiin heikkenee, kun omaisuudesta puolet siirtyy muualle.
Tämä vaikeuttaa tulevaisuuden rakennusinvestointeja.
Asiakasmaksut lähtevät Sipilän ja Orpon sote-mallin myötä takuuvarmasti nousuun, mutta tätä koskeva lainsäädäntö tulee vasta ensi syksynä, kun muut lait on jo käsitelty.
Myös maakuntavaaleja koskeva lainsäädäntö on myöhässä ja vaalit tulee siirtää eduskuntavaalien yhteyteen.
Järkevintä on pysäyttää hallituksen uudistus nyt ja jatkaa sitä kaikkien puolueiden yhteistyönä.