Pohjalaisen päätoimittaja Toni Viljamaa ihmetteli ääneen vaasalaispoliitikkojen yksimielisyyttä energia- ja ympäristöillan paneelissa Rewell Centerissä 20.9. Eri puolueiden edustajat näkivät ilmastonmuutoksen vakavana uhkana, suhtautuivat epäillen ydinvoimaan ja toivoivat kaupungilta aktiivisuutta.
Poliittinen yksimielisyys yleensä mielipiteitä jakavassa aiheessa saa asiat tapahtumaan. Kaupunginvaltuusto hyväksyi helmikuussa yksimielisesti Vaasan energia- ja ilmasto-ohjelman. Siinä asetettiin kunnianhimoiset tavoitteet hiilineutraalista Vaasasta vuoteen 2035 mennessä. Tavoitteet ovat Suomen kovimmat, mikä on energiapääkaupungille luontevaa.
Energinen edelläkävijyys on Vaasan vahvuus. Seudun energiaklusterin teollisuus sekä opetus- ja tutkimus ovat jo vuosikaudet olleet edelläkävijöitä. Energiaklusterin yrityksissä valmistettavat tuotteet pienentävät energiankulutusta eri puolilla maailmaa. Vaasan yliopistossa kehitetään tulevaisuuden energiaratkaisuja ja Helsingin yliopiston oikeustieteellinen kouluttaa Vaasassa energia-alan juristeja.
Myös kaupunki voi tehdä paljon päästöjen vähentämiseksi samalla parantaen kuntalaisten elintasoa. Suurimmat päästöt tulevat rakennusten lämmittämisestä. Kivihiilen polton vähentäminen Vaskiluodossa lisäämällä biopolttoaineiden käyttöä ja kaasutusta on osa ratkaisua. Samaan aikaan on otettava käyttöön uusia asumisen lämmitysjärjestelmiä. Maasta ja merenpohjasta lämmön keräävät järjestelmät ovat käyttöönoton jälkeen täysin päästöttömiä ja edullisia.
Vanhojen rakennusten remonteissa on mahdollista parantaa energiatehokkuutta ja pienentää sähkölaskua tehokkaalla ilmanvaihdolla, lämmön talteenottojärjestelmillä, eristyksillä ja lämpöpumpuilla. Vaasan kaupunki on tukenut pitkään taloyhtiöiden hissiremontteja. Olisiko aika kannustaa kaupunkilaisia myös energiatehokkuusremontteihin?
Lämmityksen ohella toinen suuri päästöjen aiheuttaja on liikenne. Vaasassa on paljon henkilöautoja per asukas ja joukkoliikenne ei ole maan toimivin. Välimatkat ovat kaupungissa verrattain lyhyet, mutta pyörällä kulkeminen on usein hankalaa talvella aurauksien ja paikoin pyöräteiden puuttumisen takia.
Energia- ja ilmasto-ohjelman yhtenä keinona nostetaan joukkoliikenteen maksuttomuus. Fiksua olisi järjestää Vaasassa kaksi vuoden kestävää kokeilua. Ensimmäisenä vuonna bussiliikenne järjestettäisiin nykyisillä maksuilla, mutta huomattavasti useammilla ja nykyistä nopeammilla reiteillä ja tiheämmillä vuoroväleillä. Seuraavana vuonna sama raha käytettäisiin lippujen maksuttomuuteen nykyisillä reiteillä. Kokeilulla nähtäisiin kumpi lisää julkisen liikenteen käyttöä Vaasassa enemmän – matalat hinnat vai nykyistä paremmat yhteydet.
Uusia alueita suunniteltaessa ja kaavoitettaessa päästöjä voidaan vähentää monin tavoin. Vaasan Energiainstituutin ja Palosaaren asukasyhdistyksen tekemät esitykset Mansikkasaaren muovaamisesta “enegiakaupunginosaksi” ovat hyviä. EnergiaHeureka, tutkijahotelli ja energiaomavarainen kaupunginosa sopivat luontevasti energiapääkaupunkiin.
Edistyksellisillä energia- ja ilmastotoimilla tuetaan myös alueen yrityksiä. Suunta on oikea, nyt tarvitaan toimia vahvalla yksimielisyydellä.