Tiedote: Vaasan vaalipiiri kärsii heikosta edunvalvonnasta

Pohjanmaan sosialidemokraattien puheenjohtaja Matias Mäkysen tiedote

19.5.2016

Vapaa julkaistavaksi HETI

Vaasan vaalipiiri kärsii heikosta edunvalvonnasta

Juha Sipilän hallitus julkisti keskiviikkona, mitkä sairaalat saavat tulevaisuudessa jatkaa ns. laajan päivystyksen keskussairaaloina ja missä palveluita tullaan supistamaan. Vaasan vaalipiirissä laaja päivystys hallituksen papereissa on tulossa Seinäjoelle, kun taas Vaasan ja Kokkolan keskussairaalat jäävät suppean päivystyksen sairaaloiksi. Myös Pietarsaaren ja Ähtärin sairaaloiden tulevaisuus on epävarma.

– Nyt on hallituspuolueiden kansanedustajilla vastuu kertoa, mitä nyt tehdyt ratkaisut tarkoittavat Vaasan ja Kokkolan seutujen ihmisten arjen kannalta. Heikkenevätkö palvelut Vaasassa, Kokkolassa, Pietarsaaressa ja Ähtärissä, millä aikataululla ja missä määrin? Miten on mahdollista, että keskustan, kokoomuksen ja perussuomalaisten kansanedustajat antavat tämän tapahtua, kun koko sote-uudistuksen tavoitteena pitäisi olla jonojen purkaminen ja hoidon saannin parantuminen?, kysyy Pohjanmaan sosialidemokraattien puheenjohtaja Matias Mäkynen.

Mäkynen painottaa, että nyt ei ole aika asettaa pohjalaismaakuntia vastakkain, vaan yhdessä toimia koko vaalipiirin aseman vahvistumisen eteen. Kullakin alueella on vahvuutensa, joita tulee kehittää edelleen. Varsinkin Vaasan seudulla vaikeuksia on kuitenkin aiheuttanut RKP:n johtamissa kunnissa haluttomuus tehdä yhteistyötä ja löytää koko seudun kannalta tärkeitä yhteisiä ratkaisuja.

– Jos Vaasan alueella kuntaliitokset eivät etene, on välttämätöntä tehdä nykyistä laajempaa yhteistyötä niin sosiaali- ja terveyspalveluiden kuin toisen asteen koulutuksenkin aloilla. Muuten olemme jatkossakin pieniä ja tehottomia ja jäämme paremmin yhteen hiileen puhaltavien seutujen jalkoihin, vaikka alueella olisi erityistä potentiaalia energiaklusterin ansiosta.

Aikaisemmin Vaasan vaalipiiri on jäänyt ilman huomiota mm. hallituksen infrahankkeiden valinnan yhteydessä. Yhtäkään uutta infrahanketta ei toteuteta Vaasan vaalipiirissä kuluvan vaalikauden aikana.

– Erityisesti hallituspuolueiden kansanedustajilla, kuten Koski (kok.) ja Tolppanen (ps.), on varmasti vaikeaa ryhmissään, kun tulevat jatkuvasti näin pahasti ylikävellyiksi, Mäkynen päättää.

Matias Mäkynen
Pohjanmaan sosialidemokraatit